Co uzrálo v kompostu?

Zima 01/2022

Ideální lektor miluje otázky

"Tentokrát to bylo hodně nablízko, sladěná parta, rodinná atmosféra. Na konci jsme se objali“, to bylo první, co mi koordinátorka kroužku Malý průzkumník přírody Kamila Valentová prozradila o workshopu pro budoucí lektory Průzkumníka, který se konal v polovině ledna v Šárynce. Skupinka sedmi adeptů se hned v pátek odpoledne pustila do programu, který kurz od kurzu ladíme a vylepšujeme tak, aby byla úvodní „nalejvárna“ co nejužitečnější a zároveň co nejzábavnější.
Od začátku šlo také o navození výše popsané atmosféry, ke kterému určitě přispívá domácké prostředí školkové jurty, v níž se workshop koná (přilož do ohně, když je potřeba), i naladění „školitelů“: „Hned v úvodu jsme zveřejnili, že bychom byli rádi, aby se tu budoucí lektoři cítili bezpečně a aby se ptali na všechno, co je napadne, protože žádná otázka není hloupá a my máme rádi otázky všeho druhu…“, vysvětluje Kamila. Zároveň tak mimochodem upozorňuje na důležitou vlastnost, jež by rozhodně neměla chybět lidem pracujícím s dětmi, nota bene těm, kteří se s nimi chtějí věnovat přírodním vědám, v našem podání „bádání v přírodě“: Měli by mít v oblibě otázky všeho druhu.
A jak se ještě tentýž večer při společném popisování ideálního lektora ukázalo, hodit se může i další různorodá výbava (včetně nadpřirozených schopností). A jaký je lektor snů? Tento empatický zvídavý extrovert jde dětem příkladem. Je fyzicky zdatný a organizačně schopný, důsledný, spolehlivý, zodpovědný, předvídavý, duchapřítomný, pohotový, připravený a realistický. Nebere si věci osobně, ale přitom je autentický, respektující, otevřený a zapálený. Nechybí mu kreativita ani manuální zručnost a má dramatický talent. Pokud jste se v této kombinaci Buddhy, ostříže a Mirka Dušína poznali (a chtěli byste pracovat jako lektor kroužku Malý průzkumník přírody), ihned kontaktujte Kamilu Valentovou! Více si o třídenním workshopu pro lektory přečtěte na našem blogu.

Pražačka - řešení 2 v 1

Po sérii lockdownů a karantén jsme se na konci školního roku 2020/21 vrátili  s inovovaným projektem Rosteme na zahradě „na místo činu“, na základní školu Pražačka. Se školou jsme se  dohodli, že za podpory městské části Prahy 3 vznikne návrh, díky němuž se do parkové úpravy okolí školy podaří organicky integrovat prvky přírodní zahrady. Tyto „ostrůvky“ budou sloužit hlavně k praktické výuce pěstitelských prací vedených panem učitelem Josefem Meszárosem, s nímž už jsme dříve spolupracovali na projektu Bioodpad není odpad. Ačkoli by se zdálo, že zahrady (včetně těch školních) v zimě spí, my máme k hibernaci daleko. Hlásíme, že jsme ještě před Vánocemi stihli v rámci projektového dne (dětem i učitelům) ze ZŠ Pražačka představit Návrh zahradních úprav pozemků ZŠ Pražačka pro potřeby výuky, jehož  autorem je náš spolupracovník zahradní architekt Matěj Polánek, který má v projektu Rosteme na zahradě na starosti „zahradně-architektonickou“ část. Cílem návrhu, který Matěj vytvořil, je současně zachování stávajícího zahradně-architektonického pojetí prostoru bez narušení jeho funkčnosti a prostorové koncepce a zároveň citlivé a estetické umístění nových prvků, které rozšíří možnosti pěstebních a ekologických aktivit ve výuce. Prezentace ukázala, že se děti ze ZŠ Pražačka mají na co těšit: Čeká je zakládání nových zeleninových a okrasných záhonů, o které se budou společně starat od výsevu po sklizeň. Vyzkoušejí si, jak funguje trojpolní systém a pokusí se založit a vypěstovat luční porost. Až se jim to podaří, budou moci sledovat, jak se louka během roku mění a jaký sem přilétá hmyz. Koloběh vody v přírodě poznají díky dešťovému záhonu, který si vytvoří, ukázku koloběhu živin zase zajistí zavedení třídění organického materiálu a jeho kompostování. Další možnosti, jak „novinky“ na zahradě využít, se přímo nabízejí: Děti se seznámí s mnoha různými rostlinami (jednoletkami, dvouletkami, trvalkami, cibulovinami) a s jejich životními strategiemi. Proměny rostlin a celé zahrady budou moci během roku dokumentovat pomocí fotoaparátu. Ujít si rozhodně nenechají ani sklizeň úrody, při níž se budou zabývat dalším možným využitím vypěstovaných rostlin. A když se bude dařit, mohla by se škola zapojit do projektu Praha kvete a soutěžit o nejkrásnější louku nebo monitorovat hmyz pomocí online aplikace.
Fotografie ukazuje workshop, který navázal na představení projektu. Deváťáci během něj společně s architektem zhmotňovali budoucí úpravy zahrady prostřednictvím 3D modelu.

 

Vermikompostér ve společné péči 

Když jsme začátkem září domlouvali spolupráci s nově otevřeným Skautským institutem Rybárna, věděli jsme, že sem chceme dlouhodobě zapůjčit žížalami zabydlený ukázkový vermikompostér Urbalive, aby tady mohl šířit slávu vermikompostování. Aby to celé dávalo smysl, nalepili jsme do jeho blízkosti plakát, na kterém je základní návod jak se do kompostování s pomocí kalifornských žížal pustit. Kromě toho tu jsou uvedené i důležité kontakty a  informace o kompostovací poradně, kterou tu  od konce listopadu každou sudou (druhou a čtvrtou) středu v měsíci provozujeme. Co jsme na začátku přesně nevěděli, kdo se bude o vermikompostér starat. Každému, kdo o vermikompostování něco ví, je jasné, že nechat tu žížaly čtrnáct dní napospas a bez dozoru by dlouhodobě nefungovalo. Proto nás potěšilo, když vermikompostér adoptovalo zdejší bistro a starost o něj převzala vedoucí kuchyně  Kyselina - vlastním jménem Barbora Staňková, která má vlastní vermikompostér doma, takže žížalám rozumí. Vermikompostér tak dostává pravidelné krmení v podobě organických zbytků z výroby polévek  a sendvičů (odřezky z dýně, mrkve, celeru, brambor, salátu apod.). Své denní porce prý zatím snadno zvládá, ale pro případ, že se začne vařit víc, je v kuchyni ještě záložní chladnička na bioodpad. Barboře s péčí pomáhají i kolegyně. Skladují například ruličky od toaletního papíru, aby bylo čím absorbovat přebytečnou vlhkost, nebo pravidelně odčerpávají žížalí čaj a zalévají s ním pokojovky, kterých je tu všude plno.

Zkoumáme "průzkumnické" programy

Od září máme nové "průzkumnické" ekologické výukové programy, které  jsme vytvořili na základě konkrétního zájmu škol. Využíváme v nich naše zkušenosti z outdoorového kroužku Malý průzkumník přírody, v němž pracujeme s metodami přírodní pedagogiky a badatelského učení. Cílem je během čtyř ročních období prozkoumat proměny městské divočiny v bezprostředním okolí školy. Společně objevit malá i velká tajemství přírody, která jsou přímo na dosah! Do listopadu jsme měli několik příležitostí vyzkoušet program Barevný podzim, ve kterém se všechno točí kolem pestrých padajících listů, odlétajících ptáků a zásob, které je potřeba shromáždit na zimu. A ještě před Vánocemi jsme stihli uskutečnit i první verzi našeho zimního průzkumnického programu nazvaného Zimní ztišení. Zaměřuje se na důležité jevy v zimní přírodě, která stále tiše tepe životem, i když poněkud skrytěji. Koordinátorka EVP Julie Včeláková k tomu říká:"Evokační část děti opravdu nastartovala k aktivitě a vyhledávání pobytových znamení v městské divočině se zaujetím a beze zbytku naplnily. Déšť nám sice sněhovou nadílku rozmočil (a nás po dvou hodinách také), ale krmítka pro ptáky, kteří v našich končinách přezimují, jsme mohli naštěstí dodělat již v teple třídy."

– Ekotipy –

Testujete se?

Všichni a pořád! Relevantní otázka ale zní, jak se jednorázových samotestovacích sad po použití správně zbavit?  Použitý antigenní samotest patří do nádoby na směsný odpad, kam bychom ho měli vyhazovat uzavřený v pevném plastovém sáčku, který je i součástí některých typů testovacích sad. Použité testy v žádném případě nepatří do kontejnerů na tříděný odpad, protože by mohly při manipulaci  ohrozit nákazou pracovníky technických a komunálních služeb. K likvidaci většího počtu testů ve školách a ve firmách by se měly používat plastové pytle o minimální tloušťce 0,2 mm nebo zdvojené. Po naplnění (nejpozději však do 24 hodin) by měl být pytel pevně zavázán, na povrchu dezinfikován a vyhozen do černého kontejneru na směsný komunální odpad. 

Opožděný vánoční dárek
Hnědou popelnici můžete od letoška v Praze získat zdarma! Přistavení sběrné nádoby na biologicky rozložitelný odpad je volitelné, k dispozici jsou nádoby o objemu 120 a 240 l s frekvencí obsluhy 1x za 14 dní, 1x týdně nebo 2x týdně, na výběr máte celoroční nebo sezónní režim svozu. Podmínkou ale je, že se budete o obsah kompostejneru řádně starat tak, aby nebyl znečištěný. Možná vás překvapí, že do hnědé popelnice se nesmí dávat žádné sáčky. Nepatří sem dokonce ani  sáčky biologicky rozložitelné, ať už jsou vyrobené z papíru nebo biodegradabilního plastu.

– Podčárník –

Lednový deadtime

Tohle měl být úvodník, ale s některými ostřejšími citacemi se hodí spíš nakonec. Pro všechny, kdo dočetli až sem, přinášíme pár autentických postřehů ze života neziskovek  na startu nového roku. V lednu za pec si sednu. Ba ne, tak idylické to není.  Přichází totiž doba psaní žádostí o granty a závěrečných zpráv. Doba, kdy by většina pracujících v nezisku nejraději vyměnila svůj smysluplný, kreativní a dobrodružný  job za jakékoli nudné teplé místo na poště. Jedna moje známá nedávno sdílela na fb  fotografii svého pracovního stolu zasekaného čtyřmi obrazovkami s dovětkem, že má ilustrovat její snažení o vyplnění žádosti. Vloni touhle dobou napsala na svůj profil naše sousedka Markéta K.: " Já dneska dodělala ty wole tři závěrečný zprávy a jsem tak mimo, že asi začnu psát závěrečnou zprávu vo svým životě za rok 2020, kterou pošlu ministerstvu osobního života, neboť toto je segment, který zažívá největší útlak všech dob. Pozná se to podle toho, že takový ministerstvo neexistuje...", a o kousek dál: "Miluju totiž sebehodnocení. To slovo je fascinující. Není nic lepšího, co bych mohla teď dělat než se sebehodnotit. Jdu se sebevyhořet…" Její příspěvek sklidil  153 liků a 34 komentářů (většinou od podobně postižených): "No jo, my nic nedostali, tak nemáme co psát ☹, tedy jestli se už nepíšou i zprávy k tomu?" A další komentář říká: "Naštěstí v našich neuměleckých projektech nikoho rozvoj realizátora a sebehodnocení nezajímá. Jenom počet výstupů." To můžeme potvrdit, i když se nám zdá, že bychom to sebehodnocení (za výstupy) klidně vyměnili.   A perla nakonec: "Řekl bych, že pojem deadline v tomto bezčasí nabral nový bezútěšný a až nepříjemně realistický tvar... " A teď mě omluvte, uzávěrka se blíží...  

Ekodomov | Ekonákup | Kompostuj | LMŠ a DK Šárynka | Kontakty

Facebook Instagram

Odhlášení zpravodaje můžete provést zde